> English

Respekt på skemaet

Velkommen til en eftermiddag med respekt på programmet.

De kommende timer skal vi kigge på den aggressive, den passive og ikke mindst den respektfulde kommunikation, som vi netop fik demonstreret af Thomas Amled, Peter Mollerup og Julius Hjernø her på scenen. Og på vegne af Mary Fonden, Center for Familieudvikling og Ole Kirk’s Fond vil jeg gerne byde jer alle hjertelig velkommen til dagens konference ”Respekt på skemaet”.

Livet er fuldt af stor glæde og vidunderlige relationer, og livet er også fuldt af konflikter og svære følelser.  Vi har nok alle stået i en situation, hvor følelserne tog over, og det, der blev sagt, gik over grænsen. Det sker ikke kun i ungdommen – det sker for mange af os livet igennem.

I mødet med andre mennesker engagerer vi os, og vi bliver følelsesmæssigt involveret. Der er noget på spil. Respektfuld kommunikation er en udfordring, fordi den kræver, at vi holder hovedet koldt, når følelserne raser. Og det er vigtigt, at vi allerede i ungdommen lærer, hvor meget det betyder at tænke, inden man reagerer.

Men hvordan får man elever i 7.-10. klasse til at kommunikere respektfuldt – også i de situationer, hvor det er svært? Hvordan kan vi motivere og lære unge at tale sammen på en måde, så de ikke overskrider egne eller andres grænser? Og hvordan støtter vi bedst de unge i at håndtere konflikter og svære følelser på en konstruktiv måde? Det er nogle af de spørgsmål, vi vil forsøge at besvare i løbet af eftermiddagen, og undervejs vil vi her i salen også blive udfordret kommunikativt – for er vi i grunden selv gode nok til at forstå, før vi forsøger at blive forstået?

Baggrunden for dagens konference er de erfaringer, som vi i Mary Fonden sammen med Center for Familieudvikling og Ole Kirk’s Fond har gjort os gennem vores fælles projekt Kærlig Talt.

Kærlig Talt er et interaktivt undervisningsforløb, som sætter relationer, kommunikation og svære følelser på dagsordenen i de ældste klasser. Undervisningsmaterialet består – helt kort – af et talkshow, hvor unge, eksperter og kendte fortæller om deres oplevelser med bl.a. vrede, jalousi og tilgivelse. Undervejs i talkshowet sætter Mikkel Kryger, der er vært, gang i øvelser og diskussioner ude i klassen. På den måde forstår og afprøver eleverne forskellige kommunikationsformer og reaktionsmønstre.

Der sidder mindst en elev i hver skoleklasse, som vil havne i et voldeligt kæresteforhold, inden de er 24, og afsættet for Kærlig Talt var et ønske om at forebygge den kærestevold tidligt. Da vi gik i gang med at udvikle projektet, tænkte vi, at nu skulle vi give elever i udskolingen indsigt i vold og voldsmekanismer. Men det gik hurtigt op for os, at vi var nødt til at gribe det anderledes an. For når man nævner kærestevold for elever i de ældste klasser, vil langt, langt de fleste – heldigvis – tænke ”det har ikke noget med mig at gøre”. Kærester derimod – eller måske bare forestillingen om en – kan få de fleste til at være med. Og alle elever i 8. klasse har prøvet at stå i en svær konflikt – om det er med søskende, forældre, venner eller måske deres lærer.

Derfor har vi valgt at fokusere på det, som kommer før volden i Kærlig Talt, og det er i mange tilfælde afmagt. Tesen er, at hvis vi kan give unge nogle værktøjer til at håndtere afmagtssituationer på en konstruktiv måde, så kan vi forebygge kærestevold – og formentlig en række andre uhensigtsmæssige reaktioner.

Vores indgang til at forebygge kærestevold er med andre ord at tale om respektfuld kommunikation. Eleverne kender alle situationer, hvor der er noget på spil, og hvor de føler sig låst. Hvor de måske mangler tålmodighed til at lytte, hvor de ikke forstår deres egne følelser eller ikke kan finde mod til at sætte ord på dem og sige fra. Hvor de i det hele taget mangler nogle redskaber til at komme ud af en situation med deres og de øvriges værdighed i behold.

Mange af jer her er lærere. Jeg er sikker på, at I oplever de unges afmagt jævnligt ude i klasseværelserne. Det kan være, når deres venskaber udfordres, når de taber ansigt i klassen, når de ikke føler, at de kan leve op til egne eller andres krav og så videre. Skolelivet, ungdomslivet, ja, livet som sådan er fuld af fantastiske oplevelser med andre mennesker, men det indebærer også svære følelser og situationer – det hverken kan eller skal vi lave om på, men vi kan ændre på måden, vi håndterer dem, og på hvilke konsekvenser vi lader dem få for vores og andres liv.

Vi har alle sammen brug for trygge relationer, hvor vi kan være os selv, hvor vi kan udfolde og udvikle os. Det gælder selvfølgelig også, når man er på vej mod sin afgangseksamen og på vej ind i overgangen til voksenlivet. Evnen til at kommunikere respektfuldt – til at vise og kræve respekt – er en genvej til trygge nære relationer, og det er en vigtig forudsætning for et godt ungdomsliv – socialt såvel som fagligt.

I er nøglepersoner i de unges liv, og jeg vil ønske jer alle en rigtig god konference og samtidig byde velkommen til dagens konferencier Hans Pilgaard.

 

Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden I et godt børnefællesskab er tolerancen og respekten for hinanden så høj, at man kan se ud, hedde og være præcis, som man gør og er. I et godt børnefællesskab har man også øje for, at alle kan bidrage med noget til fællesskabet. Forenklet kan man sige, at et godt fællesskab er modstandsdygtigt over for mobning. Det gælder også i børnenes fritidsliv. Derfor har vi sammen med @mh24_officiel skabt #Antibulli Håndbold, som gør det let for børnehåndboldtrænere at træne sammenholdet og styrke det gode børnefællesskab. Vil du også arbejde med fællesskab i fritidslivet, så tjek link i bio. #modmobning #forebyggelseerbedst #alleharrettilathøretil
mary_fonden "I rygsækken blev jeg rigtig glad for lego batman bamsen, som gav mig tryghed, da det hele var svært. Dagbogen har jeg tegnet min situation i, som hjælper mig med at forstå og bearbejde min situation. Bogen "Den her bog elsker dig" giver mig en masse grin og gode snakke med min mor." ..... Postkortet kommer fra et af de knap 2.000 børn, som hvert år flytter på krisecenter med sin mor. Alle børn på krisecentre i Danmark, Grønland og på Færøerne får en rygsæk fra Mary Fonden og #olekirksfond. Rygsækken rummer det mest nødvendige, som et barn kan savne, når han eller hun flytter på krisecenter – lige fra et håndklæde og hårbørste til en dagbog, lidt legetøj og en bamse. Rygsækken fungerer også som et pædagogisk værktøj for krisecentrenes børnemedarbejdere og bliver brugt til at sætte gang i den svære samtale med barnet om oplevelserne i hjemmet. #allebørnharrettiletlivudenvold #rygsækketilbørnpåkrisecentre #stopvoldmodbørn
mary_fonden Tusindvis af børn har gennem årene haft en fest i det gode børnefællesskabs navn til de årlige Fri for Mobberi​ Børnestafetter, som vi holder i København og Aarhus. I sidste måned var det de færøske børns tur til tage bamsestafetten og løbe en kilometer mod mobning til 'Bamsurenning' (Bamseløb) i det nordatlantiske 🇫🇴. Fri for Mobberi blev i marts i år lanceret på Færøerne under navnet 'Betri Vinir' (Bedre Venner). Det er den færøske NGO #Barnabati​, som i samarbejde med Mary Fonden og @redbarnetdk ​har tilpasset det danske antimobbeprogram til færøske forhold, og som også står bag det færøske Bamseløb. #friformobberi #betrivinir #børnestafetten2018 #bamseven #alleharrettilathøretil #forebyggelseerbedst
mary_fonden 🍁📚Efterårsferien nærmer sig - og dermed måske også lidt ekstra tid til varm kakao og højtlæsning sammen med børnene i familien 🍁📚. Vores projekt LæseLeg, der støtter børns sproglige udvikling i dagtilbud og indskolingen, har 10 gode råd til, hvordan du også som forælder og bedsteforælder kan læse SAMMEN med dine børn eller børnebørn i stedet for at læse for dem. Det hjælper dem nemlig til at udvikle et stort og nuanceret sprog. Her er de første tre råd: 1) Læs sammen med dit barn At læse sammen med adskiller sig fra at læse for. Når du læser sammen med dit barn, afbryder I oplæsningen og taler om ord, historie og illustrationer undervejs og efter snip, snap, snude. 2) Vær til stede De fleste har oplevet, at tankerne flyver, når de læser højt. Bliv i læseoplevelsen sammen med dit barn. 3) Begynd tidligt Fra dit barn er 9-10 måneder har det glæde af små bøger. Kig i bøgerne og sæt ord på – men kun så længe dit barn er interesseret. Fra dit barn er godt to år, kan I læse bøger med lidt tekst. Tanken bag det hele er, at børn har brug for at kunne udtrykke sig for at være en del af børnefællesskabet, og følgeforskning viser, at LæseLeg netop giver sproget vokseværk. Find resten af de gode råd på laeseleg.dk (link i bio). #alleharrettilathøretil #givsprogetvokseværk #læseleg #tidligindsats 📷: Steen Brogaard
mary_fonden Er du begyndt at tælle ned til jul? Det er vi. Hvert år på denne tid mødes vi med vores faste bureau MOTOR Agency og taler julehilsen. Og hvert år tryller kreativ direktør Carsten Michelsen et nyt fint og julet format frem. Julehilsner luner. Men det gør hilsner uden for højtiderne også. Så hvis du ikke helt er nået til det med julen endnu, så er det måske tid til at sende en hilsen til en, du tænker på ... helt uden julen som anledning. Foto: Mary Fonden ©