> English

Ny forskning viser, at LæseLeg styrker børns sprog, selvtillid og adgang til fællesskabet

Den 28. august 2012

Mary Fondens nye projekt LæseLeg giver børnehavebørn flere ord og mod til at bruge dem. Børnene får selvtillid og bliver bedre til at fastholde og indgå nye relationer til andre børn. Det viser forskningsresultater, der ledsager udrulningen af projektet til de danske børnehaver.

H.K.H. Kronprinsesse Mary var i dag i børnehuset Svanen i Brøndby med bl.a. børne- og undervisningsminister Christine Antorini og borgmester i Brøndby Ib Terp for at markere, at Mary Fondens nye projekt LæseLeg nu tilbydes til alle landets børnehaver. Samtidig gav børn og pædagoger en smagsprøve på, hvordan de arbejder med LæseLeg, og Hr. Skæg optrådte for børnene.

LæseLeg er et pædagogisk redskab, som Mary Fonden – i samarbejde med eksperter på feltet – har udviklet til brug i danske børnehaver. LæseLeg baserer sig på metoden dialogisk læsning, der i international forskning har vist sig at have en veldokumenteret effekt i forhold til at øge børns ordforråd og styrke deres kommunikative kompetencer og dermed vejen ind i fællesskabet.

Ved dagens arrangement blev følgeforskningen fra pilotfasen i LæseLeg offentliggjort og præsenteret af Mary Fondens direktør Helle Østergaard.

”Forskningen viser, at LæseLeg virker. De børn, der har deltaget i LæseLeg-programmet, har udviklet signifikant bedre kommunikative færdigheder end børnene i kontrolgruppen, der har fået læst bøgerne op på vanlig vis. Derudover er pædagogernes tilbagemeldinger overvældende positive – de oplever LæseLeg som et inspirerende og letanvendeligt redskab, der støtter sprogudviklingen og inklusionen af børnene. Børnene får nye ord, mod til at bruge dem og bliver bedre til at indgå og fastholde relationer. Og det er det, LæseLeg er sat i verden for – at give alle børn adgang til fællesskabet,” fortæller Helle Østergaard, Mary Fondens direktør.

Maiken Bækgaard, pædagog i børnehuset Svanen i Brøndby, har brugt LæseLeg i pilotfasen og glæder sig til at fortsætte den pædagogiske aktivitet, som også børnene i høj grad har taget til sig.

”LæseLeg har været en rigtig god udfordring for mig som fagperson i forhold til det pædagogiske arbejde omkring sprog og højtlæsning. Det har været fantastisk at have et pædagogisk redskab mellem hænderne, som ikke bare styrker inklusionen, fordi der opstår nye relationer i læsegrupperne, men som også udvikler børnenes sprog. Vi har nu fået børn, der smager på ordene, og som har fået mere selvtillid – bl.a. til at byde ind, når vi taler om ord og begreber,” fortæller Maiken Bækgaard.

LæseLeg kan fra dags dato bestilles af børnehaver på www.læseleg.dk. LæseLeg-pakken består bl.a. af fire udvalgte børnebøger, faghæfte, instruktions-dvd og boghæfter og koster 850 kroner.

Fakta om LæseLeg

  • LæseLeg er udviklet af Mary Fonden, hører ind under indsatsområdet Mobning og Trivsel og har Det Obelske Familiefond som finansiel partner.
  • LæseLeg er baseret på metoden dialogisk læsning: Oplæsning i mindre læsegrupper med dialog, hvor den samme bog læses flere gange, og hvor den voksne stiller barnet spørgsmål undervejs og relaterer læsningen til barnets hverdag. Efterfølgende arbejdes der videre med historierne og ”de gode ord”i kreative aktiviteter.

Følgeforskningen tilknyttet LæseLeg

  • LæseLeg har været testet i et pilotprojekt over fire måneder fra september 2011, hvor i alt ni børnehaver i hhv. Brøndby, Odense og Aalborg har medvirket.
  • I testperioden er projektet blevet tæt fulgt af Kristine Jensen de López, professor i udviklingspsykologi ved Aalborg Universitet, der har været ansvarlig for følgeforskningen.
  • 96 tilfældigt udvalgte børn i alderen 3-6 år deltog i følgeforskningen. Halvdelen deltog i LæseLeg, den anden halvdel af børnene (kontrolgruppen) fik læst de bøger, der indgår i LæseLeg, på traditionel vis. Herudover er forskningen baseret på 36 individuelle interviews med i alt 18 pædagoger, der afprøvede LæseLeg, samt observationer af udvalgte stille børn. Indsatsen giver det hidtil mest indgående kendskab til effekten af dialogisk læsning herhjemme.
  • Resultaterne viser, at de børn, der deltog i LæseLeg-programmet, havde udviklet signifikant bedre kommunikative færdigheder end de børn (kontrolgruppen), der blot havde fået de samme bøger læst op på almindelig vis.
  • LæseLeg-børnene havde bedre ordforråd på ukendte ord og kunne bedre selv forklare de svære ord, der indgik i LæseLeg-bøgerne.
  • De 3-4-årige LæseLeg-børn var desuden signifikant bedre til hurtigt og flydende at benævne nye ord end børn i kontrolgruppen – en evne, der hænger sammen med børnenes læsefærdigheder senere. Jo bedre børnene er til at benævne nye ord i børnehaven, jo bedre vil deres læsefærdigheder højst sandsynligt blive.
  • Pædagogerne udtrykte stor tilfreds med LæseLeg og fremhævede bl.a. følgende særlige styrker ved projektet:
  • LæseLeg skaber kreative børn og voksne
  • LæseLeg skaber tid, ro og rum for højtlæsning med børnene
  • LæseLeg forbedrer muligheden for social inklusion i børnehaven
  • LæseLeg støtter børn med sproglige vanskeligheder
  • LæseLeg støtter de stille børn i at turde åbne sig og bruge sproget – og giver dem selvtillid
  • LæseLeg får børnene til at se hinanden, skabe nye legerelationer og fællesskaber
  • LæseLeg styrker relationen til det enkelte barn
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden “Alle her møder dagligt mennesker i hårde vilkår. Men vi skal ikke glemme de mange gode historier om dem, der klarede sig. Det er dem, der giver os livsglæde. Vi skal huske, når vi vågner om morgenen, at vores indsats gør en forskel. Stor tak for den store indsats, I gør!" Kiista Isaksen, borgmester i Kommune Kujalleq, talte i går til de grønlandske krisecentermedarbejdere i byen Qaqortoq. Kattunneq, som står bag kurset, og som Mary Fonden er en del af, havde inviteret borgmesteren forbi. Hun talte med afsæt i sine egne erfaringer med området og systemet – både som voldsudsat ung mor, som socialrådgiver og nu borgmester. #kattunneq har i fem år sikret efteruddannelse af de grønlandske krisecentermedarbejdere. Kurset i #qaqortoq er det niende af sin slags. Kattunneq er et samarbejde mellem Mary Fonden, @danner.dk, de grønlandske krisecentre, Mælkebøttecenteret, Departementet for Sociale Anliggender og Justitsområdet samt Oak Foundation Denmark. #voldihjemmet #alleharrettiletlivudenvold #sigdettilnogen
mary_fonden Solen skinnede, og stemningen var høj, da 2.153 seje børn løb en kilometer mod mobning og for det gode børnefællesskab i Fælledparken, hvor vi i lørdags for 11. gang holdt @friformobberi Børnestafetten sammen med @redbarnetdk og @spartalob. #friformobberi #børnestafetten2018 #bamseven 📸: @jakobcarlsenphotography
mary_fonden Dansk Håndbold Award blev afholdt for første gang i aftes i Viborg. Et væld af priser for årets bedste håndboldpræstationer blev uddelt, og en af priserne var Antibulli-prisen, som Mary Fonden og MH24 gav til en klub, som har gjort en særlig indsats for klubånden og sammenholdet. Aabybro HK var de stolte vindere, og U12’erne Lucas og Freja gik på scenen for at tage imod prisen og de 20.000 kr., som klubben kan bruge på endnu mere fællesskab. Det blev til kærlige krammere og store smil. Hjertelig tillykke! #sammenholdetvinderaltid Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2
mary_fonden 788 seje børn løb mod mobning til @friformobberi #børnestafetten2018 i Aarhus i lørdags. Alle kom i mål – nogle i hurtig spurt, andre på mors eller fars arm – og fik en glimtende guldmedalje hængt om halsen af enten #bamseven, Jacinta eller Silja Okking. Tak for en sjov dag i forrygende solskin. Børnestafetten handler om at stå sammen om at sige nej til mobning og om at bakke op om at skabe gode børnefællesskaber. Vi står bag #børnestafetten sammen med @redbarnetdk – i Aarhus er @aarhus1900am løbspartner.
mary_fonden Trivsel og god børnehåndbold går hånd i hånd. Det samme gør trivsel og et stærkt børnefællesskab. Men gode børnefællesskaber opstår ikke altid af sig selv. De kræver en aktiv indsats fra dem, der er involveret både på og uden for håndboldbanen – spillere, trænere og forældre. På mandag til Dansk Håndbold Award i Viborg hylder vi arbejdet for #fællesskab, #sammenhold og trivsel i fritidslivet. Kronprinsessen og Mikkel Hansen overrækker den nye Antibulli-pris til børneafdelingen i en af de mange håndboldklubber, som hver dag gør en stor indsats for at skabe et stærkt #børnefællesskab. Antibulli-prisen en del af Antibulli Håndbold, som er udarbejdet af Mary Fonden og @mh24_officiel i samarbejde med @trygfonden og @redbarnetdk