> English

Ny forskning viser, at LæseLeg styrker børns sprog, selvtillid og adgang til fællesskabet

Den 28. august 2012

Mary Fondens nye projekt LæseLeg giver børnehavebørn flere ord og mod til at bruge dem. Børnene får selvtillid og bliver bedre til at fastholde og indgå nye relationer til andre børn. Det viser forskningsresultater, der ledsager udrulningen af projektet til de danske børnehaver.

H.K.H. Kronprinsesse Mary var i dag i børnehuset Svanen i Brøndby med bl.a. børne- og undervisningsminister Christine Antorini og borgmester i Brøndby Ib Terp for at markere, at Mary Fondens nye projekt LæseLeg nu tilbydes til alle landets børnehaver. Samtidig gav børn og pædagoger en smagsprøve på, hvordan de arbejder med LæseLeg, og Hr. Skæg optrådte for børnene.

LæseLeg er et pædagogisk redskab, som Mary Fonden – i samarbejde med eksperter på feltet – har udviklet til brug i danske børnehaver. LæseLeg baserer sig på metoden dialogisk læsning, der i international forskning har vist sig at have en veldokumenteret effekt i forhold til at øge børns ordforråd og styrke deres kommunikative kompetencer og dermed vejen ind i fællesskabet.

Ved dagens arrangement blev følgeforskningen fra pilotfasen i LæseLeg offentliggjort og præsenteret af Mary Fondens direktør Helle Østergaard.

”Forskningen viser, at LæseLeg virker. De børn, der har deltaget i LæseLeg-programmet, har udviklet signifikant bedre kommunikative færdigheder end børnene i kontrolgruppen, der har fået læst bøgerne op på vanlig vis. Derudover er pædagogernes tilbagemeldinger overvældende positive – de oplever LæseLeg som et inspirerende og letanvendeligt redskab, der støtter sprogudviklingen og inklusionen af børnene. Børnene får nye ord, mod til at bruge dem og bliver bedre til at indgå og fastholde relationer. Og det er det, LæseLeg er sat i verden for – at give alle børn adgang til fællesskabet,” fortæller Helle Østergaard, Mary Fondens direktør.

Maiken Bækgaard, pædagog i børnehuset Svanen i Brøndby, har brugt LæseLeg i pilotfasen og glæder sig til at fortsætte den pædagogiske aktivitet, som også børnene i høj grad har taget til sig.

”LæseLeg har været en rigtig god udfordring for mig som fagperson i forhold til det pædagogiske arbejde omkring sprog og højtlæsning. Det har været fantastisk at have et pædagogisk redskab mellem hænderne, som ikke bare styrker inklusionen, fordi der opstår nye relationer i læsegrupperne, men som også udvikler børnenes sprog. Vi har nu fået børn, der smager på ordene, og som har fået mere selvtillid – bl.a. til at byde ind, når vi taler om ord og begreber,” fortæller Maiken Bækgaard.

LæseLeg kan fra dags dato bestilles af børnehaver på www.læseleg.dk. LæseLeg-pakken består bl.a. af fire udvalgte børnebøger, faghæfte, instruktions-dvd og boghæfter og koster 850 kroner.

Fakta om LæseLeg

  • LæseLeg er udviklet af Mary Fonden, hører ind under indsatsområdet Mobning og Trivsel og har Det Obelske Familiefond som finansiel partner.
  • LæseLeg er baseret på metoden dialogisk læsning: Oplæsning i mindre læsegrupper med dialog, hvor den samme bog læses flere gange, og hvor den voksne stiller barnet spørgsmål undervejs og relaterer læsningen til barnets hverdag. Efterfølgende arbejdes der videre med historierne og ”de gode ord”i kreative aktiviteter.

Følgeforskningen tilknyttet LæseLeg

  • LæseLeg har været testet i et pilotprojekt over fire måneder fra september 2011, hvor i alt ni børnehaver i hhv. Brøndby, Odense og Aalborg har medvirket.
  • I testperioden er projektet blevet tæt fulgt af Kristine Jensen de López, professor i udviklingspsykologi ved Aalborg Universitet, der har været ansvarlig for følgeforskningen.
  • 96 tilfældigt udvalgte børn i alderen 3-6 år deltog i følgeforskningen. Halvdelen deltog i LæseLeg, den anden halvdel af børnene (kontrolgruppen) fik læst de bøger, der indgår i LæseLeg, på traditionel vis. Herudover er forskningen baseret på 36 individuelle interviews med i alt 18 pædagoger, der afprøvede LæseLeg, samt observationer af udvalgte stille børn. Indsatsen giver det hidtil mest indgående kendskab til effekten af dialogisk læsning herhjemme.
  • Resultaterne viser, at de børn, der deltog i LæseLeg-programmet, havde udviklet signifikant bedre kommunikative færdigheder end de børn (kontrolgruppen), der blot havde fået de samme bøger læst op på almindelig vis.
  • LæseLeg-børnene havde bedre ordforråd på ukendte ord og kunne bedre selv forklare de svære ord, der indgik i LæseLeg-bøgerne.
  • De 3-4-årige LæseLeg-børn var desuden signifikant bedre til hurtigt og flydende at benævne nye ord end børn i kontrolgruppen – en evne, der hænger sammen med børnenes læsefærdigheder senere. Jo bedre børnene er til at benævne nye ord i børnehaven, jo bedre vil deres læsefærdigheder højst sandsynligt blive.
  • Pædagogerne udtrykte stor tilfreds med LæseLeg og fremhævede bl.a. følgende særlige styrker ved projektet:
  • LæseLeg skaber kreative børn og voksne
  • LæseLeg skaber tid, ro og rum for højtlæsning med børnene
  • LæseLeg forbedrer muligheden for social inklusion i børnehaven
  • LæseLeg støtter børn med sproglige vanskeligheder
  • LæseLeg støtter de stille børn i at turde åbne sig og bruge sproget – og giver dem selvtillid
  • LæseLeg får børnene til at se hinanden, skabe nye legerelationer og fællesskaber
  • LæseLeg styrker relationen til det enkelte barn
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Vidste du, at knap hvert 6. barn i Danmark vokser op i et hjem med vold? Volden har store konsekvenser for børnene, uanset om de oplever vold mellem mor og far, eller om de selv er direkte udsat for fysisk eller psykisk vold. Børn, der vokser op i et hjem med vold, skal ses, høres og mindes om, at volden aldrig er deres skyld. I Mary Fonden giver vi sammen med Ole Kirk's Fond rygsække til alle børn, der flytter på krisecenter med deres mor. Rygsækkene indeholder praktiske ting og legetøj og bruges systematisk i krisecentermedarbejdernes første samtaler med børnene. #alleharrettilathøretil #stopvold #allebørnharrettiletlivudenvold #voldihjemmet
mary_fonden Mary Fonden styrker projekt for børn med et lille sprog Et lille sprog kan have store konsekvenser for små børns trivsel og senere skolegang. Med en ny, stor donation fra @egmont_fonden vil Mary Fonden over de næste tre år skærpe indsatsen for de sprogligt mest udfordrede børn. ”Alle børn har brug for at kunne sætte ord på deres tanker og følelser – og mangel på sprog kan være en hindring i forhold til at indgå i fællesskabet og i at udvikle det enkelte barns fulde potentiale. Vi ved, at LæseLeg virker, men vi har også en begrundet antagelse om, at vi kan målrette programmet endnu mere til de børn, der er sprogligt allermest udfordret,” siger direktør i Mary Fonden, Helle Østergaard. Læs mere på maryfonden.dk #alleharrettilathøretil #forebyggelseerbedst #læseleg
mary_fonden ”Jeg vil gerne sige en særlig tak til Jette og Lisbeth for, at I har fundet modet til at være med her i dag. Ved at stå frem og fortælle jeres historie giver i en forståelse for, hvor kompleks vold i hjemmet er, I nedbryder tabuet om vold og inspirerer andre kvinder til at gøre som jer og søge hjælp. Når vi forstår, hvad det gør ved et menneske at leve i et voldeligt forhold, så kan vi bedre hjælpe. Derfor er det så vigtigt at høre jeres historie.” To af de flere end 4.500 voldsudsatte kvinder, som vi hjulpet gennem projekt Råd til Livet, var med i dag, da Kronprinsessen samlede projektets partnere til et afsluttende arbejdsmøde på Ringsted Krisecenter. Kronprinsessen takkede indledningsvist de to kvinder for deres mod til at deltage på arbejdsmødet og dele deres oplevelser med at leve i et voldeligt parforhold. Programmet bød også på en brainstorm på farvede post-its over, hvad vi har lært i Råd til Livet. Erfaringerne fra dagen har vi taget med hjem i Mary Fonden. Der var mange gode pointer, som vi kan bruge fremadrettet i vores arbejde for at bekæmpe vold i hjemmet. Råd til Livet tilbyder gratis og uvildig økonomisk, juridisk og social rådgivning til voldsudsatte. Arbejdsmødet markerede afslutningen på projektsamarbejdet, som Mary Fonden træder ud af. Rådgivningen fortsætter i samme form i @moedrehjaelpen.dk rådgivningshuse og i de 22 krisecentre landet over, som er en del af Råd til Livet. Råd til Livet er udviklet af Mary Fonden, @moedrehjaelpen.dk, LOKK - Landsorganisation af Kvindekrisecentre, Nykredit og Østifterne. #alleharrettilathøretil #voldihjemmet #stopvold #levudenvold
mary_fonden Negativ social kontrol betyder, at man ikke selv kan vælge, hvordan man vil leve sit liv. I dag sætter Børns Vilkår fokus på børns oplevelser med at blive kontrolleret til konferencen “Adfærdskontrol og tankefængsel” på Christiansborg. En af pointerne er, at kontrollen sker i både muslimske og lukkede kristne miljøer. Og omvendt at religion ikke er lig med negativ social kontrol. Langtfra. Vi er med, fordi den sociale kontrol hænger tæt sammen med mistrivsel, ensomhed og vold, både fysisk og psykisk. Kendskabet til vores alle sammens menneskerettigheder er en af de anbefalinger, som bliver gentaget som vigtig. Hermed er opfordringen til at kende sin ret - både som barn og voksen - givet videre. #brydind #alleharrettilathøretil
mary_fonden Skal du se håndbold i aften? Vidste du, at Mary Fonden og @mikkelhansen24 i 2017 lancerede Antibulli ud fra en fælles ambition om at støtte børn til et aktivt fritidsliv uden mobning. #Antibulli består af en række øvelser og aktiviteter, som gør det let for håndboldtrænere at træne sammenholdet på banen og styrke det gode børnefællesskab. Antibulli er GRATIS – og du finder det hele på antibulli.dk #dukanændreverden #alleharrettilathøretil #handball19 #håndbold