Go to English version

LæseLeg på BogForum

Den 7. november 2012

For første gang deltager Mary Fonden på BogForum. Fondens seneste projekt, LæseLeg, handler nemlig om at udvide børns kommunikative kompetencer gennem en særlig oplæsningsmetode. Og selv om LæseLeg henvender sig til børnehaver, er der masser af inspiration at hente for forældre, der bare godt kan lide at læse med deres børn.

De fleste danske forældre har formentlig prøvet at ræse gennem en godnathistorie uden at kunne huske historien eller i hvert fald detaljerne bagefter. Mange har nok også prøvet at oversætte svære ord til hverdagssprog ud fra den gode intention, at barnet skal kunne forstå det hele. Men historierne rummer meget mere dialog, end den traditionelle højtlæsning lægger op til, og for børn er ét ord ikke sværere end et andet – det handler bare om at få dem brugt. Gennem afbrydelser, spørgsmål, samtale og leg lærer børnene nye ord og begreber.

”Vi er på BogForum for at gøre danskerne opmærksomme på, at der nu findes et konkret materiale, der kan styrke børnehavebørns kommunikative kompetencer. Samtidig ser vi messen som en mulighed for også at inspirere de danske forældre og bedsteforældre til at læse på en mere inddragende måde – både fordi det giver børnene en god sproglig forståelse, men også fordi det er sjovt,” siger Helle Østergaard, Mary Fondens direktør.

På Mary Fondens stand i Børneområdet vil det bl.a. være muligt at konkretisere og dramatisere gode ord, tømme en tegning for ord eller simpelthen få 10 gode råd til, hvordan man læser på en sjovere og mere involverende måde med sine børn.

LæseLeg er et pædagogisk redskab, som Mary Fonden – i samarbejde med eksperter på feltet – har udviklet til brug i danske børnehaver. LæseLeg baserer sig på metoden dialogisk læsning, der i international forskning har vist sig at have en veldokumenteret effekt i forhold til at øge børns ordforråd og styrke deres kommunikative kompetencer og dermed vejen ind i fællesskabet.

Følgeforskningen tilknyttet LæseLeg viser samme positive resultater – børnenes kommunikative kompetencer forbedres markant, og pædagogerne oplever, at børnene får mod til at bruge sproget og til at indgå nye venskaber. Det Obelske Familiefond er finansiel samarbejdspartner i LæseLeg, der indgår i Mary Fondens arbejde for at bekæmpe social isolation.

Mary Fonden har i år indgået et samarbejde med BogForum, der gør det muligt at vise LæseLeg frem til alle læselystne besøgende på årets messe.

LæseLeg kan bestilles af børnehaver på www.læseleg.dk. LæseLeg-pakken består bl.a. af fire udvalgte børnebøger, faghæfte, instruktions-dvd og boghæfter og koster 850 kroner.

Fakta om LæseLeg

  • LæseLeg er udviklet af Mary Fonden, hører ind under indsatsområdet Mobning og Trivsel og har Det Obelske Familiefond som finansiel partner.
  • LæseLeg er baseret på metoden dialogisk læsning: Oplæsning i mindre læsegrupper med dialog, hvor den samme bog læses flere gange, og hvor den voksne stiller barnet spørgsmål undervejs og relaterer læsningen til barnets hverdag. Efterfølgende arbejdes der videre med historierne og ”de gode ord” i kreative aktiviteter.

Følgeforskningen tilknyttet LæseLeg

  • LæseLeg har været testet i et pilotprojekt over fire måneder fra september 2011, hvor i alt ni børnehaver i hhv. Brøndby, Odense og Aalborg har medvirket.
  • I testperioden er projektet blevet tæt fulgt af Kristine Jensen de López, professor i udviklingspsykologi ved Aalborg Universitet, der har været ansvarlig for følgeforskningen.
  • 96 tilfældigt udvalgte børn i alderen 3-6 år deltog i følgeforskningen. Halvdelen deltog i LæseLeg, den anden halvdel af børnene (kontrolgruppen) fik læst de bøger, der indgår i LæseLeg, på traditionel vis. Herudover er forskningen baseret på 36 individuelle interviews med i alt 18 pædagoger, der afprøvede LæseLeg, samt observationer af udvalgte stille børn. Indsatsen giver det hidtil mest indgående kendskab til effekten af dialogisk læsning herhjemme.
  • Resultaterne viser, at de børn, der deltog i LæseLeg-programmet, havde udviklet signifikant bedre kommunikative færdigheder end de børn (kontrolgruppen), der blot havde fået de samme bøger læst op på almindelig vis.
  • LæseLeg-børnene havde bedre ordforråd på ukendte ord og kunne bedre forstå og forklare de svære ord, der indgik i LæseLeg-bøgerne.
  • De 3-4-årige LæseLeg-børn var desuden signifikant bedre til hurtigt og flydende at benævne nye ord end børn i kontrolgruppen – en evne, der hænger sammen med børnenes læsefærdigheder senere. Jo bedre børn er til at forstå og bruge ord i børnehaven, jo bedre vil deres læsefærdigheder højst sandsynligt blive.

Pædagogerne udtrykte stor tilfreds med LæseLeg og fremhævede bl.a. følgende særlige styrker ved projektet:

  • LæseLeg skaber kreative børn og voksne
  • LæseLeg skaber tid, ro og rum for højtlæsning med børnene
  • LæseLeg forbedrer muligheden for social inklusion i børnehaven
  • LæseLeg støtter børn med sproglige vanskeligheder
  • LæseLeg støtter de stille børn i at turde åbne sig og bruge sproget – og giver dem selvtillid
  • LæseLeg får børnene til at se hinanden, skabe nye legerelationer og fællesskaber
  • LæseLeg styrker relationen til det enkelte barn

Eksperter tilknyttet LæseLeg
Lektor Dorthe Bleses, leder af Center for Børnesprog, Syddansk Universitet
Lektor Stig Broström, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet
Professor Anne Holmen, Center for Internationalisering og Parallelsproglighed, Københavns Universitet
Professor m.s.o. Kristine Jensen de López, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet
Jette Løntoft, sprogvejleder
Leder Peter Mikkelsen, Professionshøjskolen UCC, København

Læs mere på www.læseleg.dk.