> English

Seneste nyt


15.02.2017

Elever og lærere er glade for Kærlig Talt

Tilfredsheden med undervisningsmaterialet Kærlig Talt blandt elever og lærere er stor, og størstedelen af lærerne vil anbefale kollegaer at bruge Kærlig Talt i undervisningen. Effekten af materialet er dog endnu svær at måle. Det viser ny evaluering.

Af Kristine Kornum Foto: Steen Brogaard

”Jeg synes det er et rigtig godt projekt. At lære at sætte ord på svære følelser kan man ikke starte med for tidligt.” Sådan lyder det fra en af de lærere, som har deltaget i evalueringen af undervisningsmaterialet Kærlig Talt. De positive tilkendegivelser går igen både blandt de 750 elever og 23 lærere på 8. klassetrin, som har deltaget i evalueringen, der blev foretaget af Institut for Psykologi ved Syddansk Universitet i 2015-2016.

Umiddelbart efter undervisningsforløbets afslutning vurderer syv ud af ti elever, at det har været spændende og lærerigt at deltage i Kærlig Talt, og at temaerne har været meningsfulde at arbejde med. Samme tendens ses seks måneder senere, hvor seks ud af ti elever fortsat husker Kærlig Talt som et godt og lærerigt undervisningsforløb. Blandt adspurgte lærere angiver alle, at arbejdet med Kærlig Talt har været spændende og lærerigt. Omkring halvdelen af lærerne beskriver, at de efter forløbet har arbejdet videre med temaer eller problemstillinger fra Kærlig Talt, og hovedparten af lærerne mener, at temaet i Kærlig Talt er meningsfuldt og anbefalelsesværdigt. Endelig beskriver alle lærerne, at lærerkurset og undervisningsmaterialerne har rustet dem til arbejdet med Kærlig Talt.   

Den høje tilfredshed glæder direktør i Mary Fonden, Helle Østergaard:
”Kærlig Talt har til formål at forebygge kærestevold blandt unge. Det er et vanskeligt emne, og vi har arbejdet grundigt med, hvordan vi skulle gribe det an. Derfor betyder det meget at se, at undervisningsmaterialet rammer målgruppen, og at både lærere og elever finder det vedkommende og interessant. Det er en forudsætning for at flytte noget.”

Svært at måle effekten
Evalueringen har derimod ikke vist en signifikant effekt inden for testperioden i forhold til at forebygge kærestevold. Forløbet kan ikke dokumentere den tiltænkte effekt på udøvelsen af emotionel vold blandt venner, holdninger til vold, kommunikation, konflikthåndtering og affektregulering.

Kærlig Talt er udviklet med henblik på primær forebyggelse. Det vil sige, før de unge oplever kærestevold, og for nogle endda før de overhovedet har gjort sig erfaringer med kærester. Evalueringen måler direkte på forekomsten af kærestevold og på nogle af de faktorer, der antages at lede til vold eller grænseoverskridende adfærd. Det er med andre ord konsekvenser, som endnu ikke er aktualiseret i de unges liv. Det er noget af det, som kan gøre det svært at måle på effekten af Kærlig Talt.

”Vi tager evalueringen til efterretning og er os bevidste om, at det er svært at måle på effekten af et forebyggende initiativ som Kærlig Talt inden for en testperiode på bare seks måneder,” siger Helle Østergaard.

Læs faktaark om evalueringen af Kærlig Talt 

Læs den fulde evaluering

Hvad er Kærlig Talt?
Kærlig Talt er et interaktivt undervisningsforløb, som sætter relationer, kommunikation og svære følelser på dagsordenen i de ældste klasser for på sigt at forbygge kærestevold.

Undervisningsmaterialet blev testet i 2015 og lanceret i 2016.

Kærlig Talt er udviklet af Mary Fonden og Center for Familieudvikling med finansiel støtte fra Ole Kirk’s Fond.

Læs mere på projektkærligtalt.dk

Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden "I rygsækken blev jeg rigtig glad for lego batman bamsen, som gav mig tryghed, da det hele var svært. Dagbogen har jeg tegnet min situation i, som hjælper mig med at forstå og bearbejde min situation. Bogen "Den her bog elsker dig" giver mig en masse grin og gode snakke med min mor." ..... Postkortet kommer fra et af de knap 2.000 børn, som hvert år flytter på krisecenter med sin mor. Alle børn på krisecentre i Danmark, Grønland og på Færøerne får en rygsæk fra Mary Fonden og #olekirksfond. Rygsækken rummer det mest nødvendige, som et barn kan savne, når han eller hun flytter på krisecenter – lige fra et håndklæde og hårbørste til en dagbog, lidt legetøj og en bamse. Rygsækken fungerer også som et pædagogisk værktøj for krisecentrenes børnemedarbejdere og bliver brugt til at sætte gang i den svære samtale med barnet om oplevelserne i hjemmet. #allebørnharrettiletlivudenvold #rygsækketilbørnpåkrisecentre #stopvoldmodbørn
mary_fonden Tusindvis af børn har gennem årene haft en fest i det gode børnefællesskabs navn til de årlige Fri for Mobberi​ Børnestafetter, som vi holder i København og Aarhus. I sidste måned var det de færøske børns tur til tage bamsestafetten og løbe en kilometer mod mobning til 'Bamsurenning' (Bamseløb) i det nordatlantiske 🇫🇴. Fri for Mobberi blev i marts i år lanceret på Færøerne under navnet 'Betri Vinir' (Bedre Venner). Det er den færøske NGO #Barnabati​, som i samarbejde med Mary Fonden og @redbarnetdk ​har tilpasset det danske antimobbeprogram til færøske forhold, og som også står bag det færøske Bamseløb. #friformobberi #betrivinir #børnestafetten2018 #bamseven #alleharrettilathøretil #forebyggelseerbedst
mary_fonden 🍁📚Efterårsferien nærmer sig - og dermed måske også lidt ekstra tid til varm kakao og højtlæsning sammen med børnene i familien 🍁📚. Vores projekt LæseLeg, der støtter børns sproglige udvikling i dagtilbud og indskolingen, har 10 gode råd til, hvordan du også som forælder og bedsteforælder kan læse SAMMEN med dine børn eller børnebørn i stedet for at læse for dem. Det hjælper dem nemlig til at udvikle et stort og nuanceret sprog. Her er de første tre råd: 1) Læs sammen med dit barn At læse sammen med adskiller sig fra at læse for. Når du læser sammen med dit barn, afbryder I oplæsningen og taler om ord, historie og illustrationer undervejs og efter snip, snap, snude. 2) Vær til stede De fleste har oplevet, at tankerne flyver, når de læser højt. Bliv i læseoplevelsen sammen med dit barn. 3) Begynd tidligt Fra dit barn er 9-10 måneder har det glæde af små bøger. Kig i bøgerne og sæt ord på – men kun så længe dit barn er interesseret. Fra dit barn er godt to år, kan I læse bøger med lidt tekst. Tanken bag det hele er, at børn har brug for at kunne udtrykke sig for at være en del af børnefællesskabet, og følgeforskning viser, at LæseLeg netop giver sproget vokseværk. Find resten af de gode råd på laeseleg.dk (link i bio). #alleharrettilathøretil #givsprogetvokseværk #læseleg #tidligindsats 📷: Steen Brogaard
mary_fonden Er du begyndt at tælle ned til jul? Det er vi. Hvert år på denne tid mødes vi med vores faste bureau MOTOR Agency og taler julehilsen. Og hvert år tryller kreativ direktør Carsten Michelsen et nyt fint og julet format frem. Julehilsner luner. Men det gør hilsner uden for højtiderne også. Så hvis du ikke helt er nået til det med julen endnu, så er det måske tid til at sende en hilsen til en, du tænker på ... helt uden julen som anledning. Foto: Mary Fonden ©
mary_fonden Kære lærer Gode fællesskaber og høj trivsel i skolen giver gode børneliv. Vi vil gerne sige TAK til dig, fordi du hver dag arbejder for, at vores børn bliver klogere - både fagligt og socialt. God international lærerdag! #lærerensdag #lærerensdag2018 #forebyggelseerbedst #friformobberi #indskoling