Go to English version

Ny undersøgelse viser, at børn dropper fritidsaktiviteter pga. mobning

Mere end hvert 8. barn er stoppet til en fritidsaktivitet pga. mobning. Det viser en ny undersøgelse udført af Center for Ungdomsstudier for Mary Fonden og Red Barnet. Med afsæt i den nye undersøgelse sætter de to organisationer nu i samarbejde med TrygFonden fokus på mobning i fritidslivet – og på at gøre noget ved problemet.

De fleste børn har det heldigvis godt i deres fritid. Men en ny undersøgelse fra Center for Ungdomsstudier viser, at hvert fjerde barn i 3.-5. klasse har oplevet at blive drillet, mobbet eller holdt udenfor af de andre børn til en fritidsaktivitet. For 13,8% af den samlede gruppe af børn har mobningen ført til, at de stoppede til den pågældende fritidsaktivitet. Mere end hvert 8. barn dropper altså en fritidsaktivitet pga. mistrivsel.

”Børn melder sig til fritidsaktiviteter af interesse. Når de melder sig ud, er det i de her tilfælde ikke, fordi interessen er væk, men på grund af social mistrivsel. Det er vigtig viden til fritids- og sportsorganisationerne. Vi har nu i mange år haft fokus på mobning i skolen, og det har nedbragt antallet af børn, der mobbes. Nu er tiden kommet til at sætte fokus på mobning i sports- og fritidssammenhænge," udtaler mobbeekspert Helle Rabøl Hansen, medlem af Mary Fondens ekspertpanel inden for mobning og trivsel.

Ofte er forældrene uvidende om deres børns oplevelser med mobningen i fritiden. Kun 7,5% af forældrene til de børn, der har droppet fritidsaktiviteten pga. mobning, har haft kendskab til ret alvorlige episoder. 37,5% angiver, at de har haft kendskab til mindre episoder. Og 55% af forældrene har ikke haft kendskab til nogen episoder. Tallene viser, at mere end halvdelen af forældrene til børn, der er blevet mobbet ud af en fritidsaktivitet, er fuldstændig uvidende om, at deres børns oplevelser.

”Undersøgelsen bekræfter, at mobning i fritiden er et stort og overset problem. Mange forældre er slet ikke klar over, at deres barn stopper til en fritidsaktivitet pga. mobning, og det, at man kan vælge fritidsaktiviteten fra, øger risikoen for, at problemet forbliver skjult. Det er grunden til, at vi sammen med Red Barnet nu sætter fokus på mobning og trivsel til fritidsaktiviteter,” udtaler Helle Østergaard, direktør i Mary Fonden.

Mary Fonden og Red Barnet har siden 2007 samarbejdet om Fri for Mobberi, der har til formål gennem sunde børnefællesskaber at forebygge mobning i børnehaver og indskoling. Den ny undersøgelse vil blive fulgt op med en indsats rettet mod børns fritidsliv i efteråret 2013 i samarbejde med TrygFonden.

Undersøgelsen af børns oplevelse med mobning i fritidslivet er et uddrag af undersøgelsen ”Børneliv version 2.0”, der er udført af Center for Ungdomsstudier og offentliggøres den 21. februar.

 

Fakta

  • Undersøgelsen er bestilt af Mary Fonden og Red Barnet og udført af Center for Ungdomsstudier. Kapitlet om Børn og mobning i fritidslivet er en del af undersøgelsen ”Børneliv version 2.0”, der udkommer den 21. februar.
  • 1120 skolelever i 3.-5. klasse fra 20 skoler over hele landet har udfyldt et spørgeskema. For at sammenholde børne- og forældreperspektivet har 294 forældre til en gruppe elever udfyldt et spørgeskema, der tager fat i nogle af de samme temaer, som eleverne skulle forholde sig til.
  • Generelt tegner undersøgelsen et billede af, at de fleste børn har det godt, men et overraskende stort antal børn (13,8%) har oplevet mobning i en grad, så de har valgt den pågældende fritidsaktivitet fra.
  • Størstedelen af forældrene til de børn, der er blevet mobbet ud af en fritidsaktivitet, er ikke bekendt med mobningen.
  • Mary Fonden og Red Barnet har siden 2007 i samarbejde kørt projektet Fri for Mobberi, der er et antimobbeprogram målrettet børn i børnehaver og indskoling. Fri for Mobberi har fokus på at skabe sunde børnefællesskaber baseret på værdierne tolerance, respekt, omsorg og mod. Erfaringerne fra Fri for Mobberi vil danne afsæt for det nye initiativ, som Mary Fonden og Red Barnet sætter i gang efter sommerferien med fokus på trivsel i børns fritidsliv.

Mary Fondens eksperter tilknyttet indsatsområdet Mobning og Trivsel

Professor Jan Kampmann, Roskilde Universitetscenter

Cand.jur., ph.d. stipendiat Helle Rabøl Hansen, DPU, Aarhus Universitet

Professor Dorte Marie Søndergaard, DPU, Aarhus Universitet

Cand. psych., specialist i psykoterapi, Conni Gregersen

CEO Judith Slocombe, The Alannah and Madeline Foundation