> English

Ny undersøgelse viser, at børn dropper fritidsaktiviteter pga. mobning

Mere end hvert 8. barn er stoppet til en fritidsaktivitet pga. mobning. Det viser en ny undersøgelse udført af Center for Ungdomsstudier for Mary Fonden og Red Barnet. Med afsæt i den nye undersøgelse sætter de to organisationer nu i samarbejde med TrygFonden fokus på mobning i fritidslivet – og på at gøre noget ved problemet.

De fleste børn har det heldigvis godt i deres fritid. Men en ny undersøgelse fra Center for Ungdomsstudier viser, at hvert fjerde barn i 3.-5. klasse har oplevet at blive drillet, mobbet eller holdt udenfor af de andre børn til en fritidsaktivitet. For 13,8% af den samlede gruppe af børn har mobningen ført til, at de stoppede til den pågældende fritidsaktivitet. Mere end hvert 8. barn dropper altså en fritidsaktivitet pga. mistrivsel.

”Børn melder sig til fritidsaktiviteter af interesse. Når de melder sig ud, er det i de her tilfælde ikke, fordi interessen er væk, men på grund af social mistrivsel. Det er vigtig viden til fritids- og sportsorganisationerne. Vi har nu i mange år haft fokus på mobning i skolen, og det har nedbragt antallet af børn, der mobbes. Nu er tiden kommet til at sætte fokus på mobning i sports- og fritidssammenhænge," udtaler mobbeekspert Helle Rabøl Hansen, medlem af Mary Fondens ekspertpanel inden for mobning og trivsel.

Ofte er forældrene uvidende om deres børns oplevelser med mobningen i fritiden. Kun 7,5% af forældrene til de børn, der har droppet fritidsaktiviteten pga. mobning, har haft kendskab til ret alvorlige episoder. 37,5% angiver, at de har haft kendskab til mindre episoder. Og 55% af forældrene har ikke haft kendskab til nogen episoder. Tallene viser, at mere end halvdelen af forældrene til børn, der er blevet mobbet ud af en fritidsaktivitet, er fuldstændig uvidende om, at deres børns oplevelser.

”Undersøgelsen bekræfter, at mobning i fritiden er et stort og overset problem. Mange forældre er slet ikke klar over, at deres barn stopper til en fritidsaktivitet pga. mobning, og det, at man kan vælge fritidsaktiviteten fra, øger risikoen for, at problemet forbliver skjult. Det er grunden til, at vi sammen med Red Barnet nu sætter fokus på mobning og trivsel til fritidsaktiviteter,” udtaler Helle Østergaard, direktør i Mary Fonden.

Mary Fonden og Red Barnet har siden 2007 samarbejdet om Fri for Mobberi, der har til formål gennem sunde børnefællesskaber at forebygge mobning i børnehaver og indskoling. Den ny undersøgelse vil blive fulgt op med en indsats rettet mod børns fritidsliv i efteråret 2013 i samarbejde med TrygFonden.

Undersøgelsen af børns oplevelse med mobning i fritidslivet er et uddrag af undersøgelsen ”Børneliv version 2.0”, der er udført af Center for Ungdomsstudier og offentliggøres den 21. februar.

 

Fakta

  • Undersøgelsen er bestilt af Mary Fonden og Red Barnet og udført af Center for Ungdomsstudier. Kapitlet om Børn og mobning i fritidslivet er en del af undersøgelsen ”Børneliv version 2.0”, der udkommer den 21. februar.
  • 1120 skolelever i 3.-5. klasse fra 20 skoler over hele landet har udfyldt et spørgeskema. For at sammenholde børne- og forældreperspektivet har 294 forældre til en gruppe elever udfyldt et spørgeskema, der tager fat i nogle af de samme temaer, som eleverne skulle forholde sig til.
  • Generelt tegner undersøgelsen et billede af, at de fleste børn har det godt, men et overraskende stort antal børn (13,8%) har oplevet mobning i en grad, så de har valgt den pågældende fritidsaktivitet fra.
  • Størstedelen af forældrene til de børn, der er blevet mobbet ud af en fritidsaktivitet, er ikke bekendt med mobningen.
  • Mary Fonden og Red Barnet har siden 2007 i samarbejde kørt projektet Fri for Mobberi, der er et antimobbeprogram målrettet børn i børnehaver og indskoling. Fri for Mobberi har fokus på at skabe sunde børnefællesskaber baseret på værdierne tolerance, respekt, omsorg og mod. Erfaringerne fra Fri for Mobberi vil danne afsæt for det nye initiativ, som Mary Fonden og Red Barnet sætter i gang efter sommerferien med fokus på trivsel i børns fritidsliv.

Mary Fondens eksperter tilknyttet indsatsområdet Mobning og Trivsel

Professor Jan Kampmann, Roskilde Universitetscenter

Cand.jur., ph.d. stipendiat Helle Rabøl Hansen, DPU, Aarhus Universitet

Professor Dorte Marie Søndergaard, DPU, Aarhus Universitet

Cand. psych., specialist i psykoterapi, Conni Gregersen

CEO Judith Slocombe, The Alannah and Madeline Foundation

Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden "I rygsækken blev jeg rigtig glad for lego batman bamsen, som gav mig tryghed, da det hele var svært. Dagbogen har jeg tegnet min situation i, som hjælper mig med at forstå og bearbejde min situation. Bogen "Den her bog elsker dig" giver mig en masse grin og gode snakke med min mor." ..... Postkortet kommer fra et af de knap 2.000 børn, som hvert år flytter på krisecenter med sin mor. Alle børn på krisecentre i Danmark, Grønland og på Færøerne får en rygsæk fra Mary Fonden og #olekirksfond. Rygsækken rummer det mest nødvendige, som et barn kan savne, når han eller hun flytter på krisecenter – lige fra et håndklæde og hårbørste til en dagbog, lidt legetøj og en bamse. Rygsækken fungerer også som et pædagogisk værktøj for krisecentrenes børnemedarbejdere og bliver brugt til at sætte gang i den svære samtale med barnet om oplevelserne i hjemmet. #allebørnharrettiletlivudenvold #rygsækketilbørnpåkrisecentre #stopvoldmodbørn
mary_fonden Tusindvis af børn har gennem årene haft en fest i det gode børnefællesskabs navn til de årlige Fri for Mobberi​ Børnestafetter, som vi holder i København og Aarhus. I sidste måned var det de færøske børns tur til tage bamsestafetten og løbe en kilometer mod mobning til 'Bamsurenning' (Bamseløb) i det nordatlantiske 🇫🇴. Fri for Mobberi blev i marts i år lanceret på Færøerne under navnet 'Betri Vinir' (Bedre Venner). Det er den færøske NGO #Barnabati​, som i samarbejde med Mary Fonden og @redbarnetdk ​har tilpasset det danske antimobbeprogram til færøske forhold, og som også står bag det færøske Bamseløb. #friformobberi #betrivinir #børnestafetten2018 #bamseven #alleharrettilathøretil #forebyggelseerbedst
mary_fonden 🍁📚Efterårsferien nærmer sig - og dermed måske også lidt ekstra tid til varm kakao og højtlæsning sammen med børnene i familien 🍁📚. Vores projekt LæseLeg, der støtter børns sproglige udvikling i dagtilbud og indskolingen, har 10 gode råd til, hvordan du også som forælder og bedsteforælder kan læse SAMMEN med dine børn eller børnebørn i stedet for at læse for dem. Det hjælper dem nemlig til at udvikle et stort og nuanceret sprog. Her er de første tre råd: 1) Læs sammen med dit barn At læse sammen med adskiller sig fra at læse for. Når du læser sammen med dit barn, afbryder I oplæsningen og taler om ord, historie og illustrationer undervejs og efter snip, snap, snude. 2) Vær til stede De fleste har oplevet, at tankerne flyver, når de læser højt. Bliv i læseoplevelsen sammen med dit barn. 3) Begynd tidligt Fra dit barn er 9-10 måneder har det glæde af små bøger. Kig i bøgerne og sæt ord på – men kun så længe dit barn er interesseret. Fra dit barn er godt to år, kan I læse bøger med lidt tekst. Tanken bag det hele er, at børn har brug for at kunne udtrykke sig for at være en del af børnefællesskabet, og følgeforskning viser, at LæseLeg netop giver sproget vokseværk. Find resten af de gode råd på laeseleg.dk (link i bio). #alleharrettilathøretil #givsprogetvokseværk #læseleg #tidligindsats 📷: Steen Brogaard
mary_fonden Er du begyndt at tælle ned til jul? Det er vi. Hvert år på denne tid mødes vi med vores faste bureau MOTOR Agency og taler julehilsen. Og hvert år tryller kreativ direktør Carsten Michelsen et nyt fint og julet format frem. Julehilsner luner. Men det gør hilsner uden for højtiderne også. Så hvis du ikke helt er nået til det med julen endnu, så er det måske tid til at sende en hilsen til en, du tænker på ... helt uden julen som anledning. Foto: Mary Fonden ©
mary_fonden Kære lærer Gode fællesskaber og høj trivsel i skolen giver gode børneliv. Vi vil gerne sige TAK til dig, fordi du hver dag arbejder for, at vores børn bliver klogere - både fagligt og socialt. God international lærerdag! #lærerensdag #lærerensdag2018 #forebyggelseerbedst #friformobberi #indskoling