> English

Seneste nyt


19.03.2018

LæseLeg udvider til indskolingen

Nye LæseLeg-materialer til de 6-7-årige skal hjælpe skolepædagoger og lærere med at sætte dialogisk læsning på skemaet i 0. og 1. klasse.

LæseLeg udvider målgruppen og udgiver otte boghæfter til sprogarbejdet i skolens mindste klasser. Målet er at hjælpe skolepædagoger og lærere med at sætte sproglig udfordring på skoleskemaet.

Hidtil har LæseLeg henvendt sig til pædagoger og andre fagfolk i dagpleje, vuggestue og børnehave, men behovet for at arbejde med børns sprog forsvinder ikke, fordi børnene begynder i skole.

Talesproget, ordforrådet og at kunne kommunikere med andre er en vigtig forudsætning for at komme i dialog med andre børn, at lege og være sammen om hverdagslivets aktiviteter. Og det er samtidig også en vigtig forudsætning for at lære at læse og skrive. Derfor er det en god idé at fortsætte med den dialogiske læsning – også når børnene begynder i skole,” forklarer LæseLegs sprogvejleder Jette Løntoft, der har været med til at udvikle LæseLeg.

Særligt børn, der ikke møder mange ord eller bøger hjemme, er helt afhængige af den sproglige udfordring, der møder i skolen.

LæseLeg kan fx bruges i den understøttende undervisning, hvor det både kan supplere fag som eksempelvis dansk, billedkunst og natur og teknologi, indgå i tværgående emnearbejder og samtidig bidrage til en alsidig skoledag og arbejdet med børnenes relationer.

Læs mere om de nye materialer på læseleg.dk

Om LæseLeg

LæseLeg er et konkret pædagogisk materiale, som styrker børns sprog og selvtillid ved at inddrage dem aktivt i historieoplæsningen.

Metoden går kort fortalt ud på at læse billedbøger sammen med mindre grupper børn. Den samme billedbog læses tre gange inden for en uge, men bogen læses forskelligt hver gang, og efter læsning er bogens illustrationer og indhold udgangspunkt for samtale og kreative aktiviteter og leg.

Hidtil har LæseLeg været målrettet sprogarbejdet i dagtilbud, men programmets udvider nu med nye materialer målrettet arbejdet med de 6-7-årige i indskolingen.

LæseLeg-materialerne hjælper pædagoger og andre fagfolk med at vælge bøger, der er velegnet til dialog og som passer til børnenes alder, og med forberedelsen af den dialogiske læsning og aktiviteterne omkring den.

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Nyd pausen, fællesskabet og alt det klare gule ☀️ Tag jer godt af hinanden. Vi ses på den anden side af påske #alleharrettilathøretil
mary_fonden Kronprinsessen: “Alle har behov for at høre til. Og alle kan være noget for nogen. Hvis vi rækker ud til hinanden. Det handler om åbenhed. Om tolerance. Om mod. Fra hver og en af os.” Sådan slutter Kronprinsessen sit forord af i årsberetningen for 2018, hvor du kan læse om alt det, vi har bedrevet i løbet af sidste år. Det er ikke så lidt, men vi har heller ikke gjort det alene. Tak til alle, der har været med undervejs, fx de modige deltagere i Værket - netværk for voksne i Næstved, som du kan se sammen med Kronprinsessen her på billedet. God påske! #alleharrettilathøretil
mary_fonden H.K.H. Kronprinsessens fokus på mobning og at børn tidligt skal bevidstgøres om det gode digitale kammeratskab kan man læse om i denne uges udgave af #Børneavisen! Find avisen på biblioteket eller i kiosken - og læs den sammen med dit barn! Der er nemlig gode råd til både børn og forældre. #friformobberi #maryfonden #redbarnet #forebyggelseerbedst #stopmobning
mary_fonden ”Jeg er en ’liker’, men jeg ’liker’ ikke alt … ” H.K.H. Kronprinsessen og flere end 220 børn fra Fritidsinstitutionen ved Vibenshus Skole sang med, da @friformobberi og rapgruppen @hipsomhapdk præsenterede en ny sang, Liker, om at være en god kammerat på nettet. Inden koncerten besøgte Kronprinsessen fritidshjemmet, der siden 2014 har arbejdet med Fri for Mobberi, som er en integreret del af alle pædagogiske aktiviteter fra 0. til 3. årgang. Børn og voksne arbejder med tolerance, respekt, omsorg og mod i alle aktiviteter. Fx når de spiller Minecraft, synger og spiller og arbejder med kreative aktiviteter. #friformobberi #liker #jegerenliker #maryfonden #redbarnet #forebyggelseerbedst 📸: Jakob Carlsen
mary_fonden Alle børn får en skinnende medalje, når de løber med i @friformobberi #børnestafetten2019. Løbet en festlig markering af det alvorlige budskab: Det er aldrig i orden at mobbe, og alle har ret til en plads i fællesskabet. Kom og vær med! Vi løber i Aarhus den 25. maj og i København den 22. juni. Find link i bio til tilmelding – husk, at det kun er dit barn, du skal tilmelde. Fri for Mobberi Børnestafetten er Mary Fonden og Red Barnets årlige børneløb mod mobning. Ruten er en kilometer, og børnene løber med en lille bamse som stafet. Når de har gennemført distancen, afleverer de bamsen og får en medalje. Udover løbet er der børneunderholdning og sjove aktiviteter på pladsen. Alle børn mellem 0-13 år kan deltage. Ses vi? #løbmodmobning #forebyggelseerbedst #tolerance #respekt #omsorg #mod