> English

Aktuelt


19.03.2018

LæseLeg udvider til indskolingen

Nye LæseLeg-materialer til de 6-7-årige skal hjælpe skolepædagoger og lærere med at sætte dialogisk læsning på skemaet i 0. og 1. klasse.

LæseLeg udvider målgruppen og udgiver otte boghæfter til sprogarbejdet i skolens mindste klasser. Målet er at hjælpe skolepædagoger og lærere med at sætte sproglig udfordring på skoleskemaet.

Hidtil har LæseLeg henvendt sig til pædagoger og andre fagfolk i dagpleje, vuggestue og børnehave, men behovet for at arbejde med børns sprog forsvinder ikke, fordi børnene begynder i skole.

Talesproget, ordforrådet og at kunne kommunikere med andre er en vigtig forudsætning for at komme i dialog med andre børn, at lege og være sammen om hverdagslivets aktiviteter. Og det er samtidig også en vigtig forudsætning for at lære at læse og skrive. Derfor er det en god idé at fortsætte med den dialogiske læsning – også når børnene begynder i skole,” forklarer LæseLegs sprogvejleder Jette Løntoft, der har været med til at udvikle LæseLeg.

Særligt børn, der ikke møder mange ord eller bøger hjemme, er helt afhængige af den sproglige udfordring, der møder i skolen.

LæseLeg kan fx bruges i den understøttende undervisning, hvor det både kan supplere fag som eksempelvis dansk, billedkunst og natur og teknologi, indgå i tværgående emnearbejder og samtidig bidrage til en alsidig skoledag og arbejdet med børnenes relationer.

Læs mere om de nye materialer på læseleg.dk

Om LæseLeg

LæseLeg er et konkret pædagogisk materiale, som styrker børns sprog og selvtillid ved at inddrage dem aktivt i historieoplæsningen.

Metoden går kort fortalt ud på at læse billedbøger sammen med mindre grupper børn. Den samme billedbog læses tre gange inden for en uge, men bogen læses forskelligt hver gang, og efter læsning er bogens illustrationer og indhold udgangspunkt for samtale og kreative aktiviteter og leg.

Hidtil har LæseLeg været målrettet sprogarbejdet i dagtilbud, men programmets udvider nu med nye materialer målrettet arbejdet med de 6-7-årige i indskolingen.

LæseLeg-materialerne hjælper pædagoger og andre fagfolk med at vælge bøger, der er velegnet til dialog og som passer til børnenes alder, og med forberedelsen af den dialogiske læsning og aktiviteterne omkring den.

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Nyd lyset, fællesskabet og muligheden for at sætte tempoet ned. Vi holder lukket i uge 29 & 30. God sommer! #alleharrettilathøretil
mary_fonden Hver uge får vi postkort tilsendt fra børn på krisecentre, der har fået vores rygsæk med legetøj og fornødenheder. Forleden fik vi dette fra en pige på seks år, der ønsker Kronprinsessen en god sommerferie. Vi ønsker det samme til hende - og alle de andre børn på de danske, grønlandske og færøske krisecentre! Hvert år uddeler Mary Fonden over 2.000 rygsække til børn, der kommer på krisecenter med deres mor i Danmark, Grønland og på Færøerne. Rygsækkene indeholder bl.a. tandbørste, bamse, dagbog og en hilsen fra Kronprinsessen. Udover at udfylde et basalt behov, er rygsækken også en symbolsk gestus over for børnene om, at de bliver set og hørt, og at vold aldrig er acceptabelt. #alleharrettiletlivudenvold #alleharrettilathøretil
mary_fonden Mobbefrie miljøer og stærke børnefællesskaber er grundlæggende for børns trivsel og positive udvikling, men hvad skal lærere og pædagoger egentligt vide og være opmærksomme på i arbejdet med forebyggelse og håndtering af mobning? Det kan de blive klogere på i antologien 'Mobning - Viden og værktøjer for fagfolk', som Mary Fonden og @redbarnetdk i samarbejde med @akademisk_forlag udgav i 2017. Bogen koster 125,- kr, men kan også hentes gratis som PDF på friformobberi.dk. #forebyggelseerbedst #alleharrettilathøretil #friformobberi
mary_fonden Det kan være svært at forlade en voldelig partner. Ofte er volden kommet snigende og har forvrænget billedet af, hvad der er sundt og normalt i et parforhold. Nogle voldsudsatte føler sig også bundet til deres partner af fx fælles børn, en uoverskuelig økonomi, frygt eller kærlighed. I Mary Fonden sætter vi fokus på vold i nære relationer. Vi ønsker at nuancere forståelse af vold i hjemmet og motivere både voksne og børn til at reagere på vold og turde tale om den – både når volden er rettet mod dem selv og en person i deres nærhed #alleharrettiletlivudenvold #alleharrettilathøretil
mary_fonden Mobning og Trivsel var vores første indsatsområde. Det stod tidligt klart, at kampen mod social isolation også er en kamp mod mobning, fordi mobning handler om at udstille og udskille. Vi tror på, at stærke børnefællesskaber er den bedste vej uden om mobningen og ind i fællesskabet. For alle børn. #forebyggelseerbedst #alleharrettilathøretil